VÝPRAVA NA HRAD - SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ ŠKOLNÍHO ROKU
V pondělní ráno 7. 9. 2020 si všichni žáci naší školy vložili do aktovek nebo batohů též jízdenku, kterou obdrželi společně s pozvánkou na Hrad. Během své cesty museli také projít zdí, aby se ocitli na nástupišti 9 ¾, kde už na ně netrpělivě čekala výpravčí a společně docestovali až k Hradu. A tam už je uvítal celý profesorský sbor ze školy čar a kouzel ve svých tajemných pláštích a kloboucích. Nejdůležitější úloha však připadla kouzelnému klobouku, který přítomné žáky školy rozdělil do čtyř kolejí: Nebelvíru, Mrzimoru, Havraspáru a Zmijozelu. Pak žáci jednotlivých kolejí obdrželi žákovské knížky, zápisníky lektvarů a odznaky. Pro nejmladší žáky byly nachystány i nové čepice a batůžky plné dárků, aby se jim v naší škole líbilo. Též pan starosta Petr Dostál popřál žákům první koleje hodně úspěchů a radosti během jejich studia. Nechybělo ani první společné fotografování s profesory a kamarády. A nakonec hurá do svých domovů vstřebat nové zážitky a podělit se ně se svými blízkými.
DEN PLNÝ KOUZEL
Kdo z nás by nechtěl zažít něco kouzelného, proniknout aspoň na chvíli do světa tajemna a iluzí. Našim žákům se to splnilo ve středu 9. 9. 2020 během projektového dopoledne v naší škole. V první části jsme si všichni připomněli pohádkové příběhy, filmy a knihy s tématikou kouzelníků a čarodějů. Ti mladší žáci 1. a 2. ročníku formou shlédnutí pohádky o Malé čarodějnici a ukázkou pohádkových knížek. Starší žáci 3., 4. a 5. ročníku pak společnou četbou ukázky z knihy Harry Potter a kámen mudrců. Všechny třídy jsme pak s nadšením vyzdobili v duchu tajemných komnat a čarodějných lektvarů.
Nejvíce jsme se však těšili na opravdové magické představení „Kouzelný zámek“ v podání Duo Kašpar. Na uvítanou nám pan hrabě z šátků vykouzlil spoustu květin. Nejen malé žáky upoutal svým vyprávěním o Šmoulí výpravě do lesa, při které se nám postavy příběhu na kartách pěkně promíchaly. Ale zkušený kouzelník si věděl rady a brzy vše napravil. Spojování a oddělování kruhů se na první pohled zdá jednoduché, tak si to mohly vyzkoušet i děti, ale nějak se jim motaly více ruce než kruhy. Ovšem proměňovat barevné šátky jim šlo už daleko lépe. S velkým nadšením se děti zapojovaly do jednoduchých kouzel a některé z nich i do brazilských tanců pod vedením zkušené tanečnice. Pozorné děti se také naučily, jak kouzelník „vyrábí“ v šátku vajíčko nebo si mohly zkusit hádat, jak si dvojčata ze zámku vyměňují místa. Při posledním kouzlu se nám všem úplně zatajil dech…tanečnice se ukryla do rozložené krabice, která se nejen postupně zmenšovala, ale ještě tu krabici kouzelník ze třech různých stan prorazil třemi dlouhými šavlemi. A po znovuotevření té krabice z ní vystoupila usměvavá tanečnice a ještě se stihla přestrojit do nových šatů. Vůbec jsme tomu nechtěli uvěřit. Celý program byl doprovázen působivou hudbou a světelnými efekty, což ještě více umocňovalo atmosféru tajemna. Nakonec se žáci jednotlivých tříd mohli na památku vyfotit s opravdovým kouzelníkem a jeho tanečnicí. Plny dojmů se žáci vraceli do svých tříd, kde výtvarně zachytili ty nejsilnější nebo nejradostnější zážitky z magického představení. Možná, že u někoho z nich ten dnešní den rozžehne světýlko budoucího kouzelníka….
DOPRAVNÍ VÝCHOVA
Ve čtvrtek 10. 9. 2020 si všichni žáci přinesli do školy cyklistické přilby, batůžky se svačinou, pitím a někteří i skládací koloběžky. Autobus nás zavezl na dopravní hřiště v Rychnově nad Kněžnou, kde nás sice přivítal mírný deštík, ale neodradil od výcviku na dětském dopravním hřišti a od sportování na atletickém stadionu. Instruktor nejprve seznámil žáky 4. a 5. ročníku s pravidly silničního provozu a to především na kruhovém objezdu, na křižovatkách a při jízdě ve vyznačených pruzích. Žáci pak byli rozděleni do skupin a postupně se prostřídali v jízdách zručnosti a v jízdě po dopravním hřišti. Získávali tak praktické dovednosti a zkušenosti, aby se stávali ohleduplnými účastníky silničního provozu a chránili tím zdraví své i ostatních.
OLYMPIJSKÝ DIPLOM + ODZNAK VŠESTRANNOSTI
Naše škola je zapojena do sportovní soutěže, která má za cíl rozvoj pohybových schopností každého dítěte podle jeho možností.
Na počátku tohoto měsíce nás reprezentoval Sebastian Majer z 5.ročníku v celorepublikovém finále v Brně. To probíhalo během dvou dnů a soutěžící závodili v 10 disciplínách. Sebastian se umístil na krásném 5. místě - gratulujeme!
Ve čtvrtek 10. září jsme využili návštěvy Rychnova nad Kněžnou a na zdejším atletickém stadionu jsme i my začali s plněním prvních disciplín. Žáci se tak v rámci svých ročníků utkali v běhu na 60 m, ve skoku dalekém či v běhu na 1 000 m. Všichni se snažili dosáhnout co nejlepších výsledků, zejména menší děti nás překvapily nečekaně dlouhými skoky do písku.
Další disciplíny budeme postupně plnit během celého školního roku. V červnu získají všichni olympijský diplom a někteří také odznak všestrannosti (bronzový, stříbrný, zlatý, diamantový).
T – MOBILE OLYMPIJSKÝ BĚH
Ve středu 16. září jsme se připojili k více než 68 000 přihlášeným účastníkům akce, která oslavuje Olympijský den pohybem.
První ročník této běžecké akce odstartoval již v roce 1987 legendární běžec Emil Zátopek. Oficiálně se sice Olympijský den slaví 23. června, ale v letošním roce tuto akci přerušil virus Covid-19, proto byl závod přesunut právě na středu 16.září.
Společný start byl odpočítán v 10:00 v aleji Pod Lipami. Mladší děti absolvovaly trasu dlouhou 500 m, starší měly závod delší – běžely 1 km.
V každé kategorii byly vyhodnoceny tři nejlepší dívky i tři nejlepší chlapci, kteří získali věcné odměny. Gratulujeme Dominice Hájkové, Tereze Kubíkové, Tobiasu Hnatovi a Sebastianu Majerovi na 1. místě; Marie Janě Kučerové, Nicol Čermákové, Adamu Dostálovi a Františku Šimkovi na 2. místě; Anně Šulckové, Šárce Muthsamové, Matyáši Trnkovi a Vojtěchu Balousovi na 3. místě.
Ani ostatní běžci nezůstali bez ocenění. Každý dostal nejen účastnický diplom a medaili, ale také si v sobě odnášel dobrý pocit z toho, že závod zvládl. Motto T-Mobile Olympijského běhu - různá místa, různí běžci, jedna myšlenka – nás zkrátka inspirovalo k poctivým sportovním výkonům.
V rámci prvouky si děti s paními učitelkami připomněly stručnou historii Olympijských her a jejich symboly – olympijské kruhy a oheň. Poté plnily úkoly na pracovních listech, povídaly si o různých sportech na letních i zimních olympijských hrách a svůj oblíbený sport také nakreslily.
Věříme, že se všem zúčastněným dnešní den líbil a v příštím roce se určitě opět na podobné akci sejdeme.
JÁ SE NECHTĚL STĚHOVAT
Na každé škole je potřeba řešit v rámci třídy, školní družiny i celé školy problematiku začleňování nového žáka do kolektivu. Vzhledem k tomu, že se na naši školu během krátké doby přistěhovali čtyři noví žáci, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu projektový den. Nejprve jsme oslovili paní Barboru Milotovou z divadelního spolku Prožitkové vzdělávání, která nám doporučila představení pro mladší děti s názvem „Já se nechtěl stěhovat aneb nejsi v tom sám!“ Přes emailovou komunikaci jsme domluvili vhodný termín. Během měsíce září jsme si společně s žáky připomínali a vytvářeli pravidla společného soužití a pomocí her prohlubovali jejich sociální cítění.
Projektový den byl rozdělen do tří částí: V první z nich žáci vyhledávali v čítankách články související s tématikou příchodu nového žáka do třídy a řešení různých situací mezi žáky. Potom si starší žáci článek společně přečetli, těm mladším byl jejich obsah zprostředkován paní učitelkou. V následném rozhovoru si žáci mohli získané poznatky porovnat s vlastními zážitky během své školní docházky.
Ve druhé části žáci shlédli prožitkové představení „Já se nechci stěhovat aneb nejsi v tom sám!“ Příběh pojednával o malém citlivém chlapci, který se s rodiči přestěhoval do většího města, kde nastoupil do nové školy, v níž se setkával se šikanou ze strany svých spolužáků. Nakonec si chlapec ve třídě našel nové kamarády a prožíval i radostné chvíle při vítězném fotbalovém utkání a následném uznání ze strany spolužáků. V představení se prolínala hraná forma s diskusí nad obrázky vypjatých situací během šikany. Žáci se tak mohli aktivně zapojovat do příběhu a hodnotit chování jednotlivých postav. Na konci představení žáci dostali omalovánky s popisem jednotlivých situací.
Třetí část projektového dne byla zaměřena na dramatizaci různých situací, které v kolektivu žáků mohou nastat. Po realizaci krátkých scén bylo velmi důležité, aby žáci dokázali vyjadřovat své pocity, které v dané situaci prožívali. To se velmi hezky dařilo v komunikativním kruhu, kde každý žák dostal prostor pro sdělení svých prožitků. Následovalo vybarvování obrázků s popisem různých situací, což žáky velmi bavilo.
Celý projektový den byl přínosný pro upevňování sociálních vztahů mezi všemi žáky, kteří by se měli v kolektivu cítit bezpečně a radostně. K tomu přispívají i společně sestavená pravidla společného soužití, která patří k výzdobě každé třídy. V hodinách ČJ, PRV, PŘ a ve školní družině budeme pokračovat ve vytváření příznivého klimatu ve třídě (komunikativní kruh, hry, apod) a upevňovat znalosti, jak postupovat v případě vystavení šikany.
DIVADELNÍ PŘEDSTAVENÍ „PÍSNIČKA PRO DRAKA“
Poslední zářijový den se naši žáci i děti z MŠ těšily na veselý pohádkový příběh „Písnička pro draka“. Zavítal k nám divadelní soubor z Hradce Králové, který vždy připraví pro děti bohaté a hlavně vtipné představení. Ani tentokrát tomu nebylo jinak.
V hrnci podle vzoru pejska a kočičky uvařili opravdu humornou pohádku o králi, který velmi rád houbařil, ale byl tak lakomý, že zakázal sbírat houby všem ostatním v království. Jednoho dne přistihl v lese houbařit babku kořenářku a zavřel ji do vězení. Jenže taková babka dokáže přičarovat i dračí vejce, ze kterého se vylíhne všežravý dráček, aby v celém království snědl na co přijde a tím králi škodil. Nepomohli ani stateční rytíři, ani celá armáda vojáků, drak všechny sežral a byl stále hladovější. Tu zoufalého krále napadlo, že vyšle za drakem svého syna Hudomila. Ten z otcova přání vůbec neměl radost, protože ze všeho nejraději zpíval a hrál a neměl ani tušení, jak se zachází s mečem. Nezbývalo mu však nic jiného, než se za drakem vypravit. Ale než hladový drak prince sežral, splnil mu jeho poslední přání, aby si ještě mohl zazpívat. A jak to celé dopadlo? Drakovi se písnička tak zalíbila, že se začal pod princovým vedením učit zpěvu a společně se vydali do světa rozdávat radost v písničkách všem lidem. A co pan král? Ten dál houbařil, jenže se málem otrávil neznámou houbou a nebýt pomoci chytré babky kořenářky, kdoví, jak by to s ním dopadlo. A jako v každé pohádce nechyběla ani svatba. Pak král a babka kořenářka spolu šťastně houbaří a pokud neumřeli, žijí na zámku až dodnes. Celé humorné představení bylo doplněno veselými písničkami, které si zazpívaly i děti.
Bohaté zážitky jistě využijeme v hodinách českého jazyka, prvouky, hudební a výtvarné výchovy v průběhu školního roku.