SOUTĚŽ 2019
Naše jídelna zúčastnila soutěže, kterou pořádala společnost VIS, Plzeň ve spolupráci s krajskými úřady. Jejím cílem bylo zviditelnit školní stravování a zapojit do úkolů žáky, kteří museli plnit zadané úkoly.
Jméno našeho týmu jsme zvolili "Potštejnské sovičky".
Plnili jsme 8 základních úkolů + některé bonusové. Nakonec jsme se umístili na krásném 8. místě z 52 přihlášených týmů.
Úkol č.1
Naším prvním úkolem byla oslava sklizně. Seznámili jsme děti se soutěží školní jídelny. Sestavili tým a probrali úkoly.
Jak jinak slavit pod zříceninou hradu Potštejn, než s rytířem a jeho lidem. Děti ochotně sehrály scénku, při které poddaní přinesly dary letošní úrody svému vládci-rytíři a ten je na oplátku pozval na hostinu, kterou z těchto darů připravili kuchaři. Mezi dary bylo obilí, brambory, ovoce, zelenina, houby, mák, med, ale i sůl či bylinky.
Společně s žáky jsme prostřeli stůl a vyzdobili jídelnu.
Na konci týdne starší děti odpovídaly na kvizové otázky týkající se jídelníčku a zpracovávaných potravin. Po vyhodnocení kvízu jsme podrobně probrali jídelníček a označili jsme potraviny, které se ve scénce objevily. Vítězové kvízu byli povýšeni na kuchtíky.
Dětem se akce líbila a těší se na další plnění úkolů.
Kvízové otázky k soutěžnímu úkolu č. 1
1. Které potraviny z vystavených darů, byly použity k přípravě oběda v pondělí?
2. Kolikrát byly tento týden vařeny brambory jako příloha?
3. Který den byl pokrm z kuřete?
4. Ze kterého zvířete bylo použito maso ve čtvrtek?
5. Který den byl připraven pokrm z máku?
6. Do kterého jídla se přidává kopr?
7. Byly tento týden do nějakého jídla přidány ořechy?
8. Do kolika jídel byly použity houby?
9. Které bylinky byly tento týden použity?
Úkol č. 2
Život před 100 lety
Připravili jsme výstavku předmětů, které se tehdy používali.
Ukázali si hračky, s kterými si děti hrávali, jak se asi učilo ve školách. Představili si tehdejší módu, ale i ukázku stolování. Sepsali, jak se tehdy lidé bavili, oblékali a co jedli. Vystavili jsme několik předmětů, u kterých se děti v kvízu měli pokusit určit, na co se používaly. Při společném hodnocení jsme si ukázali, jak se s nimi pracovalo. Všichni účastníci kvízu dostali perníkovou medaili.
Jídelníček jsme zaměřili pohádkově a žáci měli za úkol vymyslet na daný jídelníček krátkou pohádku. Tyto příběhy nám poté představil pohádkový dědeček.
Úkol č. 3
Svátky ve školní jídelně
Prosinec se nesl ve znamení vánoc.
V jídelně jsme je oslavili poslední školní den 21.12.2018 tradičním vánočním menu. Připravili jsme pro děti méně známý vánoční pokrm, zvaný „vánoční muzika“. Řekli jsme si, jak se připravovala a kdy jedla. Ukázali jsme si vánoční výzdobu stolu. Poté si děti u stromečku zazpívali koledy a rozdali dárky. K obědu jsme měli rybí polévku, houbového kubu, vánočku s ovocnou omáčkou (vánoční muzika) a čaj ochucený jablkem se skořicí.
Popřáli jsme si krásné vánoce a hurá na prázdniny!
Úkol č. 4
Cesta napříč královstvím Českým
Přenesli jsme se do doby Rudolfa II, který měl rád pokrok, ale i tajemno. Žáci měli za úkol vyrobit nějaký lektvar, popsat z čeho je a k čemu by sloužil. O výzdobu se postarali děti s paní učitelkami v hodinách výtvarné výchovy.
Jako babiččinu dobrotu jsme vybrali "blbouny" – kynuté knedlíky s meruňkami, jablko a bílou kávu.
Úkol č. 5
Už jsi někdy jedl..?
Jídlo a vše kolem něj - bylo ve znamení brambor. Žáci byli překvapeni, že šišky s mákem jsou z brambor, proto jsme se rozhodli je společně vyrobit. Pro některé z nich to byl velký zážitek, když své výtvory mohli i ochutnat.
Připravili jsme i netradiční potraviny - luštěninový salát z různých druhů fazolí. Ochutnali jsme černou fazoli, fazoli mungo a fazoli adzuki a porovnali jsme jejich různé chutě. Dále jsme si připoměli, čím jsou luštěniny pro náš organismus prospěšné.
Úkol č. 6
Večeře pro veřejnost – Tématem večeře byl "svátek matek"
Po vystoupení dětí bylo pro rodiče připraveno pohoštění ve školní jídelně. Děti připravili stoly s pohoštěním, které pomahali paní kuchařkám vyrobit, krájeli ovoce a napichovali ovocné špízy.
Meníčko se skládalo z různých jednohubek, slaných sýrových kytiček s pomazánkou, škvarkového pečiva sestaveného do jedlých obrázků, plněné tortilly, salátů, sýrové jednohubky s ovocem, ovocné špízy, linecká srdíčka, ovesné sušenky, tvarohové řezy se sedmihráskami, tulipány z ředkve.
Úkol č. 7
Jiné kultury
V sedmém úkolu jsme se proletěli světem.
V pondělí jsme navštívili americkou kuchyni: polévka byla dýňová a hlavní chod tvořil Mac and cheese – zapečené těstoviny se sýrem a smetanou.
V úterý jsme se v kuchyni přesunuli do Maďarska – polévka – kuřecí maďarská, hlavní chod segedínský guláš s houskovým knedlíkem.
Středou jsme výlet zakončili v Rusku - polévka boršč, hlavní chod – pirohy s brynzou.
Pro děti jsme k tomuto úkolu připravili kvíz ve znalosti koření. Žáci mohli z vystavených mističek ochutnat, přivonět a poté určit, jaké koření to je.
Úkol č. 8
Jdeme do finále
Poslední úkol byl v režii dětí. Žáci sami vybírali, co se v daném týdnu bude na jídelním lístku objevovat. Na papírek vypsali svá oblíbená a neoblíbená jídla. Paní kuchařky poté sestavily odpovídající jídelníček tak, aby byl vyvážený a neopakovala se pouze sladká jídla.
Dětem jsme mohli ukázat, že ne všichni mají stejné chutě. Některá jídla se objevovala, jak na seznamu oblíbených, tak i na seznamu neoblíbených jídel.
Přesto přejeme všem dobrou chuť v našich školních jídelnách!