ŘÍJEN 2021
1. 10. 2021 Malá technická univerzita – Malý inženýr
Děti si s paní lektorkou zopakovaly bezpečnost práce na stavbě. Poté jim paní lektorka ukázala technické výkresy a vysvětlila jim, jaké existují rozvody v domě. Poté si děti ve skupinkách podle technického výkresu postavily půdorys domu z kostiček lega. Měly také speciální kostičky např. umyvadlo, lustr apod., které nakonec zapojily podle toho, kam patří – do vodovodu, elektřiny a kanalizaci. Mohly si také ověřit, jestli mají rozvody zapojené správně tím, že se jim např. rozsvítil lustr. Nakonec děti dostaly diplom s titulem „Malý inženýr“.
5. 10. 2021 Program E-liška
Tento den jsme oslavili mezinárodní den zvířat, který připadá na 4. 10. na svátek sv. Františka z Assisi – ochránce a patrona zvířat. Vydali jsme se do místní Sokolovny, kde na nás čekal pan myslivec, se svým neobvyklým domácím mazlíčkem – opravdovou liškou. Pan myslivec nám o lišce moc pěkně povídal – čím se živí, jak se k němu dostala, kde v přírodě jí můžeme najít apod. Liška se před námi nejprve dost styděla, pak se nám na chvilku ukázala, ale pak už z naší přítomnosti byla unavená, tak spala ve své boudičce. Pro děti i paní učitelky to byl obrovský zážitek, protože se jim málo kdy poštěstí takhle zblízka se setkat s liškou.
7. 10. 2021 Kaštanový den
V rámci podzimního tématu si s dětmi povídáme o podzimních plodech a tak jsme se rozhodli uspořádat tento speciální den věnovaný jenom kaštanům.
Děti ve třídě Berušek nejprve skládaly z kaštanů počáteční písmeno jejich jména. Také si z kaštanů vyrobily různé věci, ale hlavně zvířátka. Naučily se básničku „Kaštánek“ a společně si povídali jaké kaštánky jsou, na kterém rostou stromě, jak vypadají, když jsou ještě na stromě, k čemu je můžeme používat apod. Také si ve skupinkách zkoušely kaštany poskládat okolo dětí, ve dvojicích skládaly geometrické tvary dle předlohy a nakonec si uspořádaly závody v přenášení kaštanů.
Ve třídě Včeliček probíhal kaštanový den v podobném duchu. Děti si z kaštánku a modelíny vyrobily šnečka a společně s paní učitelkou i malého panáčka „Kaštánka“. Pomocí kaštanů se děti obkreslovaly, vytvářely i různé tvary podle předloh. Na procházce jsme si ukázali, kde kaštánky rostou a s velkou radostí další sbírali.
13. 10. 2021 Jablkohraní
Ve třídě Berušek měly děti za úkol přinést z domu jablko a věděly, že si z nich uděláme štrúdl. Hned od rána jsme loupali a strouhali jablka. V mezičase si děti také vyrobily jablíčko z papíru – vytrhávaly a nalepovaly barevný papír na vystřiženou šablonu jablka. Po svačince jsme si nastrouhaná jablíčka společně ochutili, nachystali jsme těsto, naše štrúdly zabalili a dali paním kuchařkám do kuchyně, aby nám je upekly. Poté jsme si společně povídali o tom, jak jablíčka mohou vypadat, jaká mohou být, zkusili jsme pokus, zda jablka plavou a spoustu dětí byla překvapena, že opravdu plavou. Také jsme si ukazovali obrázky s vývojem jablka a skládali jsme ve skupinkách jablko z PET víček. Nakonec na nás čekala odměna v podobě upečeného štrúdlu, který se nám moc povedl.
Ve třídě Včeliček děti plnily různé jablíčkové úkoly, jeden i společně s rodiči, cestou ze šatny. Vyrobily si čelenku s jablíčkem a nechyběla ani příprava dobroty. Děti strouhaly jablíčka a mrkev, vyrobily si salát a pak si na něm společně pochutnaly.
14. 10. 2021 Program Zdravé nožky
Děti si nejprve sundaly boty a ponožky. Poté měla paní lektorka připravené různé speciální pomůcky na masáž nohou. Děti chodily po speciálních masážních koberečcích, po laně a po jiných předmětech. Poté děti zkoušely nohama trhat papír, kreslit, chodit jako opička a tučňák. Dále si masírovaly nohy různými míčky a posílaly si je v kruhu. Následovala hra pexeso, kdy děti skákaly na stejné obrázky. Také si zkusily nosit kamínky nohama, chodit po laně se zavřenýma očima nebo pozadu. Nakonec šlapaly do krabice s kameny a vyzkoušely si Kneippův chodník – kdy se střídá studená a teplá voda. Dětem i paním učitelkám se program moc líbil a těšíme se na další.
18. 10. 2021 Projektový den Odpady
Tento environmentální program si pro nás připravili lektorky z ekocentra SEVER v Hradci Králové. Paní lektorka měla připravené velmi pěkné kulisy a pomůcky. S dětmi si nejprve povídali o přírodě. Zahráli si pohybovou hru „Co je příroda a co ne“. Poté paní lektorka dětem zahrála malé divadýlko s maňáskem krtečkem, myškou a vrabcem. V tomto divadélku dětem představila skládku odpadu, a proč ji v přírodě nechceme. Poté se děti proměnily v popeláře a do skupinky dostaly svůj kontejner na tříděný odpad. Děti měly za úkol na skládce vybrat odpadky, které patří do jejich popelnice. Poté si společně všichni zkontrolovali, jestli vybrali správné odpadky. Nakonec se společně snažili přijít na to, proč je důležité a správné odpad třídit.
19. 10. 2021 Malá technická univerzita – Malý projektant
Děti si s paní lektorkou nejprve povídaly o rozvodech a spádování a o tom, že voda teče z kopce dolů. Poté si zahrály hru a samy si vyzkoušely, jak voda teče pomocí provázku a na něm navlečeném kroužku. Poté děti dostaly za úkol postavit z lego kostek domy, vodojem, elektrárnu, lampy a čistírnu. Každý z dětí stavěl něco. Poté společně postavily město ze silnice a jejich výtvorů. Do města zapojily vodu, odpady a elektriku. Nakonec se jim město rozsvítilo. Po této lekci každý z dětí obdržel diplom s titulem „Malý projektant“.
20. 10. 2021„Den stromů“
Ve třídě Berušek si děti hned po příchodu měly za úkol vybrat jedno lesní zvířátko a vybarvit si ho. Také jsme si po skupinkách zahráli hru Pexetrio – stromy, kde mají děti za úkol přiřadit ke stromu list a plod. Po svačince jsme si s dětmi povídali o stromech s dřevěnou didaktickou pomůckou, kde jsou 4 základní jehličnaté a 4 základní listnatě stromy. Také jsme si s dětmi povídali o funkcích stromu, proč jsou pro nás a pro celou planetu velmi důležité, jaké mají části a zahráli jsme si inscenační hru „Jak strom pije“. Nakonec jsme si zahráli pohybovou hru „Les“ a zazpívali si písničky o stromech.
26. 10. 2021 Malá technická univerzita – Malý stavitel mostů
Děti si nejprve vyslechly pohádku o Karlu IV. a o Karlovu mostu. Poprvé se seznámí s pojmem pilíř – k čemu slouží a proč je důležitý a také s pojmem vázání cihel. Na základě vyslechnutého příběhu si děti zkusily zahrát na Karla IV. a házely vajíčka na stavbu mostu na cíl. Poté se děti rozdělily do dvojic a zkusily z kostiček lega postavit most dle vlastní fantazie. Po zvládnutí tohoto úkolu děti měly za úkol ve dvojicích postavit pilíře podle návodu. Některé děti byly opravdu šikovné a zvládly postavit o mnoho více pilířů než ti ostatní. Poté všechny pilíře spojily do velkého mostu, po kterém se dokonce mohly projít, a on je opravdu udržel. Postavený most také ozdobily různými sochami. Nakonec každý z dětí obdržel diplom s titulem „Malý stavitel mostů“.
26. 10. 2021 Arteterapie s vílou Eliškou
Koncem října naši školku navštívila víla Eliška z pohádkové říše a přivezla s sebou velké plátno, barvy a netradiční materiály na malování – peříčka, klacíky, drbátko na slony, třpytky a mnoho dalšího. Po společné rozcvičce děti s vílou namalovali strom, který se ale v průběhu tvorby proměnil ve slona a další zvířátka podle toho, co na obrázku každý podle sebe viděl. Cílem projektu byl prožitek z tvorby, ne samotný výsledek.