ZÁŘÍ 2020
3. 9. Malá technická univerzita („Malý inženýr“)
Během projektového dne s názvem „Malý inženýr“ si děti pomocí obrázků připomněli, jak vypadá dům, jak se nazývají jednotlivé místnosti, co znamená obvodová zeď a co příčka. Pokračovali na dalším obrázku, kde už byly zakresleny jednotlivé rozvody – elektřina, voda, odpady. Paní lektorka dětem vysvětlila, k čemu jednotlivé rozvody slouží, kdo je instalatér, kdo elektrikář. Potom už se děti ve čtyřech skupinkách, s pomocí paní učitelky a paní lektorky, pustily do stavby jednotlivých půdorysů domů podle dané předlohy. Když měli všichni stavbu hotovou, začali se společnou instalací rozvodů, které byly barevně odlišeny: červená – elektřina, modrá – čistá voda, černá – odpady. Během programu si děti zahráli i pohybovou hru. Druhá část programu proběhla na školní zahradě, kde si děti s paní lektorkou pomocí barevných pásek a kolíků vyrobily znovu půdorys domu, ale ve větší velikosti. Paní lektorka rozdala dětem obrázky jednotlivých částí domu, a děti je umisťovaly na správná místa a pomocí barevných provázků potom rozváděly jednotlivé rozvody po domě. Program byl pestrý, děti pracovaly ve skupinkách i individuálně. Proběhla i frontální činnost. Děti se dozvěděly spoustu nových informací a se zaujetím program sledovaly.
4. 9. Malá technická univerzita („Malý projektant“)
První část projektové dopoledne s názvem „Malý projektant“ proběhla opět v budově školky. Paní lektorka dětem připomněla aktivity, které spolu tvořili v minulém projektu, seznámila je s činnostmi, které je čekají v dnešním projektovém dopoledni. Děti na připravených podložkách postavily domečky z lega, zopakovaly si, jak se nazývají jednotlivé místnosti, a jaké rozvody v domě používáme. Poté z velkého puzzle společně postavily ulici a s pomocí paní lektorky umístily do ulice jednotlivé domy. Společně pak vytvořili stavbu vodojemu, elektrárny a čistírny vody. Paní lektorka dětem vysvětlila, k čemu jednotlivé budovy slouží. Potom už se všichni pustili do zapojování přípojek vody, elektřiny a odpadů, společně jsme rozsvítili pouliční lampy. Když bylo vše hotovo, vydali jsme se na druhou část programu, během které jsme prošli Potštejnem a pozorovali, kudy vede elektrické vedení, jak je připojeno k domům. Děti si všímaly, kde jsou na silnicích umístěné kanály a vše zakreslovaly do připravených obrázků. Elektřinu označovaly červeně, kanalizaci černě a vodní zdroj modře. V programu paní lektorka opět vystřídala různé metody práce, tak aby byl program pro děti atraktivní a poutavý. Nejvíce děti zaujalo stavění z kostek lega a pozorování při vycházce.
8. 9. Malá technická univerzita („Stavitel mostů“)
Další z cyklu projektových dnů od malé technické univerzity. Dnes s názvem „Stavitel mostů“. Paní lektorka si pro děti připravila atraktivní dopoledne, kdy si děti nejprve povídali o mostech, o nejslavnějším panovníkovi Karlu IV., říkali si, jaké mosty mohou existovat a poté si samy vyzkoušely postavit různé mosty z kostek lega. Největší zábava bylo společné postavení velkého mostu, po kterém se mohly projít děti, ale dokonce i paní lektorka a paní učitelky. Poslední část tohoto programu byla venku. Děti si nejprve do nádoby nanosily vodu a poté společně zkoušeli, co ve vodě plave a co neplave. Poslední aktivitou bylo zakreslení do papíru věcí, které se daly do nádoby a označení, které z nich plavaly a které ne. Nakonec se paní lektorka s dětmi rozloučila, každému dala na ruku razítko a každý dostal diplom s titulem „Stavitel mostů“. Program děti velmi zaujal a ještě druhý den kreslily mosty a z kostek lega stavěly mosty jak přes řeku, tak přes silnici.
8. 9. Komunitní setkání „Finanční gramotnost“
Odpoledne na školní zahradě proběhlo povídání o financích, rodinných financích – proč rodiče chodí do práce, co se děje s penězi, které si v práci vydělají. Představení didaktických pomůcek – „Povídačky u kasičky“.
Pan lektor začal tím, kdo se s dětmi baví doma o penězích, že všechny věci něco stojí. Ptal se dětí, kdo si doma dává peníze do kasičky, na co si ty děti peníze schovávají a co by si za ně chtěly koupit.
Dále se ptal dětí, proč si myslí, že jejich rodiče musí chodit do práce a co se za vydělané peníze domů kupuje.
Přirovnání financí – jak dlouho se vydělává na oběd v restauraci, mobilní telefon nebo dům.
Škoda, že se tentokrát sešel jen velmi malý počet rodičů. Těm kteří přišli, děkujeme za účast.
9. 9. Kouzelník Kašpar
Tento pan kouzelník k nám zavítal již po několikáté. Vždy má pro nás připravené velkolepé kouzelnické představení plné různých triků a záhad. Vždy si některé kouzla s panem kouzelníkem vyzkouší i některé děti. Dokonce jsme se letos všichni dozvěděli jak jedno kouzlo provést. Nejlepší však bylo zakončení celé show - propichování krabice meči, když se uvnitř nacházela i paní asistentka. Otevřené pusy údivem zůstaly jak dětem, tak i paním učitelkám.
11. 9. Bylinky
Projektové dopoledne z oblasti environmentální výchovy si pro třídu Berušek připravila paní lektorka z Ekologického centra Oucmanice. Nejprve jsme se všichni navzájem představili a poté měl každý říci kouzelné kytičce, co ho naposledy bolelo. Dále jsme se přesunuli k očichávání suchých bylinek a ochutnávání bylinkových výluhů. Každý měl možnost k jednotlivým bylinkám nakreslit „smajlíka“, podle toho, jak mu bylinka voněla nebo chutnala. Poté nám paní lektorka každou bylinku představila a společně jsme zhodnotili, jak nám voněla a chutnala. Nakonec se děti rozdělily do skupinek a každá měla připravit svůj bylinkový čaj. Každá skupinka si měla rozmyslet, jaké bylinky do čaje dá, jak se jejich čaj bude jmenovat a co bude léčit. Na závěr všichni všechny čaje ochutnali a rozhodovali, který z nich je nejlepší.
15. 9. Malá technická univerzita („Malý vodohospodář“)
Další ze série projektových dní od Malé univerzity tentokrát s názvem „Malý vodohospodář“. Paní lektorka se nejprve dětí ptala na otázky, jak můžeme šetřit vodou, kde můžeme v přírodě vodu najít, jaký je rozdíl mezi slanou a sladkou vodou, kde se bere pitná voda, k čemu všemu vodu potřebujeme apod. Poté si děti zahrály pohybovou hru s pohádkou – jakmile se v příběhu objevilo slovo voda, všechny děti si musely stoupnout do prostoru kapky, která byla vytvarovaná z provázku. Kapka se ale po každé o trochu zmenšila a tak se děti musely snažit, aby se do prostoru vešly všechny. Na tuto aktivitu navazovala diskuze o tom, že na planetě Zemi máme málo vody, že v některých zemích mají nedostatek pitné vody, že pro ni musí chodit velmi daleko a co by se stalo, kdyby voda úplně zmizela. Poté se děti rozdělily do skupinek a začaly se stavbou čističky vody z kostek lega. Postupně do své čističky postavily různé místnosti s různou hrubostí filtrů. Filtrování paní lektorka demonstrovala pomocí skutečné filtrace vody přes různé filtry. Z úplně znečištěné vody se nakonec stala čistá voda. Nakonec se činnost přesunula ven, kde si děti ve skupinkách zkusily samostatně ještě jednou filtraci vody. Děti poté dostaly na ruku razítko a každý z nich dostal diplom s titulem „Malý vodohospodář“.
18. 9. Já se nechci stěhovat – dopolední program pro děti II. třídy
V pátek jsme se třídou Berušek měli preventivní program s názvem „Já se nechci stěhovat“. Pomocí divadelního představení se děti seznámily s problémem šikany ve škole. Hlavního hrdinu představovala loutka dítěte v životní velikosti, ostatní role si rozdělili herec a herečka, která provázela diváky také slovem a komentovala problémové situace. Děti odcházely s povědomím, jak případnou šikanu v životě správně řešit.
23. 9. Výlet do Rokytnice v Orlických horách do „Sýpky“
Děti se na tento výlet velmi těšily. Pro některé to byl úplně první výlet se školkou a jiné jenom věděly, že to bude určitě zábava a hlavně se jelo autobusem, a to je po každé super. „Sýpka“ je třípatrové interaktivní muzeum Orlických hor. Po příjezdu do muzea jsme se s dětmi nasvačili a poslechli si instrukce, co nás dnes vlastně čeká. Společně jsme si prošli všechna tři patra, prohlédli si hlavně všechna zvířata, která byla vystavená, a nechali děti, ať se zastaví u toho, co je nejvíce zajímalo. Děti si mohly vyzkoušet interaktivní obrazovky a různé úkoly a kvízy, které na nich byly nainstalované. Všechny nejvíce zajímala velká třípatrová výstava zvířat, hlavně ptáků, které můžeme vidět u nás v přírodě. Také si děti postupně vyrobily z drátku a korálků hvězdičku a vymalovaly obrázek tzv. podmalbou. Všichni si tedy z muzea odvezli vlastnoručně vyrobenou hvězdičku a obrázek.
24. 9. Komunitní setkání –„Malujeme na trička“
Užili jsme si velmi zábavné a tvořivé odpoledne pro rodiče s dětmi. Každý, kdo přišel, si mohl namalovat triček, kolik chtěl a vybrat si barvy i motiv. Děti, a myslím si, že i dospělé, to velmi bavilo, vymýšleli se různé motivy od nejsložitějších jako je pejsek, západ slunce nebo bagr až po ty jednoduché jako čtverce, hvězdičky nebo srdíčka. Počasí nám přálo, i když to chvíli nevypadalo, a tak si myslím, že se toto odpoledne velmi vydařilo. Děkujeme všem rodičům, kteří přišli, a těšíme se na další takovéto setkání.
29. 9. Malá technická univerzita („Malý zpracovatel odpadů“)
Poslední ze série těchto projektových dopolední s malou technickou univerzitou tentokrát s názvem „Malý zpracovatel odpadů“. Paní lektorka nejprve vedla s dětmi rozhovor o odpadech s použitím názorných předmětů a obrázků, jak odpady vznikají a jak se správně třídí. Zahrála si s nimi didaktickou hru s pohybem „Recyklace“. Děti se potom rozdělily do dvojic a postavily ze stavebnice Lego barevné kontejnery na odpad: žlutý na plast, modrý na papír, hnědý na bio odpad, bílý a zelený na čiré a barevné sklo, černý na směsný odpad a použily obrázek kontejneru jako sběrný dvůr. Poté sestavily na zemi silnici z Lega, kolem které kontejnery umístily. Poté paní lektorka rozdala dětem obrázky odpadků a děti měly za úkol je roztřídit do připravených kontejnerů, nakonec vše společně zkontrolovaly. Následoval rozhovor, s použitím názorné ukázky, o tom, co se děje s odpadem na skládce, jak se z ní vyvádí voda a plyn. Děti se také seznámily s výrobou recyklovaného papíru, který se recykluje sedmkrát. Odbornice rozmixovala starý papír na kaši a hmotu rozprostřela na síťku. Děti si vyzkoušely z ní vymačkat co nejvíc vody. Až papír dostatečně vyschne, nakreslí si na kousek svoji oblíbenou hračku a odnesou si ho domů. Na konci každé dítě obdrželo razítko a diplom s titulem „Malý zpracovatel odpadů“.
30. 9. Písnička pro draka
Již po několikáté k nám zavítalo Divadélko pro školy z Hradce Králové. Čekalo na nás loutkoherecké představení na motivy klasických pohádek o drakovi. Na začátku si děti určily, co všechno má správná pohádka obsahovat, dané ingredience se vložily do hrnce a výsledkem bylo lehce ztřeštěné vyprávění o pyšném králi, který si pohněval kouzelnou babičku a ta na jeho království přivolala zlého a všežravého trojhlavého draka. Jak praví klasické pohádky – drak přestane, jen když dostane princeznu, ovšem co dělat, když král má jen syna, navíc trochu nešiku, co neumí nic jiného než hrát na kytaru a zpívat...? Hudební pohádka pro dva herce a jednoho draka, plná kramářských písniček, překvapivých zvratů a komických situací, jejímž rozuzlením je klasické vítězství dobra nad zlem. Smyslem celého představení je nejenom ukázka netradičního pojetí hudební nauky a vytvoření pozitivního vztahu k muzice, ale také vysvětlení mnoha lidových rčení.