Říjen 2021

PROJEKTOVÝ DEN KE DNI ZVÍŘAT


V úterý 5. 10. mohly děti naší i mateřské školy spatřit na vlastní oči živou lišku obecnou. A nebyla to obyčejná liška, ale polodivoká, která od dětství vyrůstala mezi lidmi. Přesto se nedá ochočit jako např. pes. Je totiž velmi neposlušná, mazaná, lstivá, bystrá a také nepořádná. Nejčilejší je v noci, během dne prospí i 16 hodin. To vše se děti dozvěděly od myslivce pana Radomila Holíka z Prostějova a ještě mnoho dalších zajímavostí. Třeba to, proč mají lišky rezavou srst, ale čenich, slechy a běhy mají černě zbarvené. Svoji mordu – tlamu plnou ostrých zubů používá liška jako zbraň, proto bychom ji neměli nikdy hladit jako domácího mazlíčka. V lese si lišky zpravidla vyhrabou noru nebo bydlí společně s jezevcem, ale toho svojí nepořádností nakonec vyštvou. Loví hlavně myší, až 20 denně, dále ptáky hnízdící v trávě, troufnou si však i na malé srnče. Jejich hlavním predátorem jsou rys ostrovid a orel skalní. Ale i myslivci, kteří u nás uloví až 70 000 lišek ročně. Naše zvídavé děti ulovily zase spoustu nových poznatků, dostaly odpověď i na své otázky a hlavně uviděly živou lišku zblízka.

 

PROJEKTOVÝ DEN – ODPADY

V pondělí 18. 10. zavítala do naší školy lektorka Lenka Hronešová ze střediska ekologické výchovy Sever v Hradci Králové.

Zajímavý program žáci zahájili rozcvičkou, při které si zopakovali, co je přírodnina a co lidský výrobek. Zjistit, z jaké suroviny je daný výrobek zhotoven, a kde se tato surovina v přírodě nachází, nebyl pro žáky těžký úkol. Mnozí správně poznali i ropu a následně se dozvěděli, jak v přírodě vznikla.

Jak si máme poradit s odpadem? Patří do přírody? Mohou být různé odpadky v jednom koši? K čemu dochází při pálení odpadu ve spalovnách? Můžeme sami ovlivnit množství odpadu? Na všechny tyto otázky žáci postupně dostávali odpověď a dále přemýšleli, jak si s odpadem poradit, aby co nejméně ublížili přírodě. Žáci názorně třídili odpadky do příslušných kontejnerů a vysvětlovali si, jak správně poznat, z jakého materiálu je daný odpad. Hravou formou poznávali, jak důležitá je při plnění úkolu vzájemná pomoc. Společně došli k závěru, že tříděním mohou využít některé poškozené výrobky a obaly z nich k recyklaci a tím ušetřit přírodní zdroje. V naší škole už žáci poznali, že používáním vlastních lahví na pití a boxíků na svačiny pomáhají chránit přírodu a šetřit její omezené zdroje.

odpady 

NETRADIČNÍ HODINA ANGLICKÉHO JAZYKA

V pondělí 25. října k nám do školy zavítala návštěva z Holandska - Peter a Marja. Nejprve komunikovali s žáky ze 4. a 5.ročníku. Peter vyprávěl o své zemi – o tom, jak vypadá dnes a jak vypadala dříve; o vysoušení půdy i o postavení protipovodňové hráze oddělující Severní moře a sladkou vodu v jezeru. Potom se žáci ptali na to, co je zajímalo – jaké mají zvířátko, jaké je jejich oblíbené jídlo, jak dlouho cestují z Holandska do Potštejna apod. Bohužel nám společně strávený čas utekl tak rychle, že jsme ani nestačili všechno zjistit. Doufejme, že se zase společně setkáme a dozvíme se další zajímavosti z této evropské země.

Ve 3.ročníku vypadala společná komunikace trochu jinak. Nejprve se žáci s Peterem a Marjou seznámili. Každý o sobě řekl několik vět a prozradil, co má rád. Potom jsme si trochu povídali o Halloweenu, připomněli si názvy částí těla a následně kreslili příšeru s různými počty částí těla. Děvčata kreslila s Marjou a chlapci s Peterem. Obě příšery vypadaly legračně a při společném kreslení jsme se opravdu pobavili. Na závěr děti dostaly sladkou halloweenskou odměnu a s písničkou jsme se rozloučili s milou návštěvou.

holandani

 

PROJEKTOVÝ DEN - POSTAV SI ŠKOLU V MINECRAFTU

V úterý 26.10. nejel 4. a 5. ročník na bruslení a strávil celé dopoledne rozvojem digitální gramotnosti. Místo dopoledního vyučování žáci pracovali s aplikací Minecraft Education, se kterou je pan lektor na začátku projektového dne seznámil. Pomocí jednotlivých kostiček postupně sestavovali 3D model naší školy.

Pan lektor je nejprve rozdělil do skupin. Každá skupina tvořila zadanou část budovy. První skupina začala s vytvářením zdí školy a jejího okolí. Druhá skupina tvořila střechu a okna. Třetí skupina znázorňovala interiér. Většinu místností žáci znali dobře, ale např. do třídy mateřské školy se museli jít podívat.

Jak se to dětem povedlo se můžete podívat na fotografiích.

Obrázek5

Obrázek1

Obrázek2

Obrázek3

Obrázek4