LISTOPAD 2021

 

3. 11. Dýňová slavnost

Toto podzimní setkání s rodiči na školkové zahradě odstartovaly děti svým pásmem podzimních básniček a písniček. K dětem se dokonce mohli přidat i rodiče, kterým jsme rozdaly noty se známými dětskými písničkami, které byly ovšem předělané do dýňové verze. Na zahradě také byla k vidění výstava vyřezaných dýní, která se opravdu velmi vyvedla. Pro děti byla nachystaná stanoviště s různými dýňovými úkoly a za jejich splnění děti dostávaly razítko na svou kartičku. Za sesbírání všech razítek obdržely medaili. Nejlákavější a nejstrašidelnější byla školková stezka odvahy, která se konala v úplně tmě, a dětem na cestu svítily pouze svíčky. Všichni byli moc stateční a stezku odvahy úspěšně zvládli. Celé odpoledne byl všem k dispozici dýňový džus, který uvařily děti s paní učitelkou ze třídy včeliček. Také jsme mohli všichni ochutnat různé dýňové dobroty, které si pro nás připravili děti společně se svými maminkami. Celé odpoledne se velmi povedlo a doufáme, že se to všem líbilo a že si to všichni užili tak, jako my.

Dýňová slavnost 2Dýňová slavnost

 

5. 11. Malá technická univerzita – Stavitel věží

Paní lektorka zahájila tuto lekci Malé technické univerzity rozhovorem s dětmi o tom, co jsou to věže, co všechno považujeme za věže z pohledu architekta (vysoká stavba s malým půdorysem) a k čemu různé druhy věží slouží a jaké věže se vyskytují v našem okolí. Například rozhledna, posed, vodojem, kostelní věž, vysílač atd. Paní lektorka rozhovor podpořila fotkami. Rozpovídala se o své návštěvě Žižkovské věže a Ještědu. Poté měly děti za úkol postavit nějakou věž podle vlastní fantazie z velkých lego kostek. Po prohlédnutí výtvorů jim p. lektorka názorně vysvětlovala, jak je pro věž důležitá stabilita a děti přišly na to, jak ji dosáhnout. Nejdřív se každý postavil s roztaženýma nohama, aby zjistil, že tak je jeho postoj stabilnější, potom zkoušely svoji stabilitu ve dvojicích, nakonec ve čtveřicích. Pak paní lektorka děti motivovala rozhovorem ke stavbě Ještědu. Děti stavěly ve čtveřicích a vysvětlily si, jak se pracuje podle návodu. Když se jim dílo podařilo správně postavit, dostaly na svoji věž plášť s obrázkem Ještědu a českou vlaječku. Nakonec paní lektorka celou lekci zhodnotila, rozdala dětem diplomy a razítka. 

MTU stavitel věží2

MTU stavitel věží

9. 11. Malá technická univerzita – Malý vodohospodář

Paní lektorka zahájila tuto lekci rozhovorem s dětmi o vodě a o jejím významu. Ptala se dětí, kde se vyskytuje voda v přírodě, kde se bere pitná voda a k čemu ji potřebujeme. Potom s dětmi mluvila o tom, že vody na světě ubývá a že je ji potřeba šetřit, např. při splachování záchodu. Vysvětlila dětem, co je čistírna odpadních vod a názorně si na pokusu předvedli, jak se voda čistí, aby se mohla vrátit zpět do přírody a že lidé, kteří to dělají, se nazývají vodohospodáři. Děti měly za úkol ve čtveřicích postavit čističku podle návodu z velkých lego kostek. Postupně podle instrukcí vkládaly do svých čističek různé filtry a obrázky různě znečištěné vody. Když byla díla hotová, vytvořila paní lektorka špinavou vodu a přelila ji do nádoby nejdříve přes hrubý filtr, potom přes jemnější a ještě jemnější, až byla voda čistá. Lekci zakončila zhodnocením, rozdáváním diplomů a razítek.  

MTU malý vodohospodář2

MTU malý vodohospodář

11. 11. Svátek svatého Martina

Tento den jsme si v obou třídách připomněli svátek svatého Martina. Děti se seznámily s jeho příběhem, podívaly na televizní kreslenou pohádku Legenda o sv. Martinovi. Potom jsme si povídali o tom, jak být hodní na druhé. Děti jmenovaly příklady, kdy byly hodné na sourozence, na kamarády, kdy pomáhaly mamince atp. Celý příběh jsme zdramatizovali s použitím dostupných pomůcek. Seznámili jsme se s písničkou o sv. Martinovi, kterou jsme použili do dramatizace. Během dne děti vyráběly tematické obrázky. Vystřihly si z bílého papíru koně, z vlny mu provlékly hřívu a ocas a nalepily ho na velký papír, předem namalovaný zimními barvami. Obrázek nakonec dokreslily a dozdobily třpytivými fixami.

26. 11. Malá technická univerzita – Malý energetik

Návštěva paní lektorky z Malé technické univerzity na konci listopadu proběhla výjimečně ve smíšené třídě, protože z provozních důvodů bylo třeba spojit obě třídy dohromady. Tentokrát se děti učily o tom, kde a jakým způsobem získáváme elektrickou energii. Na teoretickou část navazovala praxe v podobě stavby jednotlivých druhů elektráren a dalšího příslušenství, které k tomuto tématu neodmyslitelně patří. Ačkoliv program trval přes hodinu, všechny děti celý kurz skvěle zvládly a dobře se u toho bavily!

 MTU malý energetik

30. 11. Malá technická univerzita – Malý zpracovatel odpadů

Nejdřív paní lektorka začala s dětmi mluvit o odpadech. Ukázala jim obrázky s barevnými popelnicemi, kdy si s dětmi zopakovala, jaký odpad patří do kterého barevného kontejneru, co dáváme do černé popelnice (do směsného odpadu) a co patří do sběrného dvora. Ptala se dětí, proč je důležité třídit odpad, co znamená slovo recyklace a zahrála si s nimi pohybovou didaktickou hru: Recyklace. Děti měly za úkol vyrobit barevné kontejnery z velkého lega, do kterých třídily obrázky s odpadky, pak si úkol zkontrolovaly. Potom si vyzkoušely recyklaci papíru. Paní lektorka rozmixovala staré noviny s vodou ručním mixérem, vložila směs na síto, vylisovala z ní co nejvíc vody, zatížila ji knihami a dala ji sušit na topení. Po týdnu byl ruční papír suchý. Děti si na jeho kousky nakreslily obrázky podle vlastní fantazie a odnesly si je domů. Paní lektorka dále předvedla dětem názornou pomůcku, skládku odpadů. Ukázala jim jednotlivé díly skládky a vysvětlila jim, jak všechno funguje. Nakonec si s dětmi zopakovala hlavní pojmy, rozdala jim diplomy a razítka a rozloučila se s nimi.

MTU malý zpracovatel odpadů

MTU malý zpracovatel odpadů.2jpg