DUBEN 2019

1.4. 2019 – Čokoládová tretra

Děti ze třídy Berušek se zúčastnily 1. 4. 2019 nejznámější série atletických závodů na 100m, které probíhaly v zámecké zahradě společně s dětmi z 1. a 2. třídy ZŠ. Přestože se snažily běžet jak nejlépe uměly, do dalšího kola se nedostaly. Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se.

1.– 5. 4. 2019 – eTwinning

Děti se celý tento týden s předstihem seznamovaly s velikonočními tradicemi. Také jsme se jim snažili přiblížit, že na světě nejsme sami a je tu spousta jiných dětí z jiných zemí. Představili jsme si země, které byli s námi v projektu a ukázali si je na mapě Evropy. Hlavním cílem tohoto projektu byla výměna Velikonočních karet. Karty, které jsme společně s dětmi vyrobili, jsme poté šli společně poslat na poštu. Děti si zkusili, co všechno je potřeba udělat, když chtějí něco poslat. Z příchozích vyrobených karet z Rumunska a Polska měly děti obrovskou radost.

5. 4. 2019 – Poklad kapitána Baltazara aneb kdo se bojí, nesmí na moře

Toto loutkoherecké představení si pro nás v potštejnské sokolovně připravilo „Divadélko pro školy“ z Hradce Králové. Představení bylo plné dobrodružství, vtipných rozhovorů, interakce s diváky, smíchu, ale také ponaučení a písniček. Dětem se to velmi líbilo.

8. 4. 2019 - Zdraví dětem

Jak se Zdravík skamarádil s Jedlíkem

Děti se pomocí příběhu seznámily s tím, jaké potraviny (mléčné výrobky, ovoce, zelenina) se pěstují u nás a jaké jsou exotické. Hravou formou byl také dětem vysvětlen původ masa, vajec a mléčných výrobků. Do programu byly zařazeny také různé pohybové hry. Děti si tak mohly hravou formou osvojit základy správného stravování. Na závěr každý obdržel diplom a pexeso.

9. 4. 2019 - Zápis do 1. ročníku ZŠ

" Cesta ke královně Kateřině I."

Naši předškoláci " Berušky " sídlí ve stejné budově jako školáci ZŠ.

Ta realizuje celoroční projekt s názvem „Historické putování“. Již od vstupu do ZŠ - vstupní branou - začíná překrásná výstava, malby, umělecká díla a jiná poselství té dané doby.

Naše děti z MŠ tak mohou vnímat na základě výzdoby měsíční témata jako je např. Za mamutem, Sejdeme se na Řípu, Král železný a zlatý, Otec vlasti, Práčata, Elixír mládí, Národ sobě, Pravda vítězí)

I zápis do první třídy proběhl dobově, neboť již před školou byl umístěn veliký papírový hrad. Zde měli všichni možnost volného prolézání či fotografování.

Při vstupu do školy byly děti uvítány ceremoniářem, rytířem a služebnou, která je přivedla ke Královně Kateřině I. (převlečená paní ředitelka). Ta je mile přivítala a nechala dětem pomocí tiskátek a pastelek vytvořit vlastní obrázek hradu. Mezitím předala rodičům potřebné informace a zkontrolovala dokumenty. Děti dostaly Putovní list a vydaly se společně s rodiči do pohádkových komnat.

Zde děti plnily úkoly u každé pohádkové postavy a za splnění úkolů dostaly razítko do " Putovního listu".

Úkoly byly velmi rozmanitého rázu a hravou formou zjišťovaly, zda jsou děti zralé pro vstup do Základní školy.

" Kouzelný dědeček" měl připravené pekáče buchet a děti je počítaly. Zjišťovaly a porovnávaly množství, kde je více, méně, či stejně. Také je dědeček překvapil robotickou včeličkou, která je na základě jednoduchého naprogramování dovedla po barevné cestě k cíli.

Babka kořenářka" zase rozsela na koberci obrázky plodů, rostlin a květin. Děti je měly pojmenovat a určit, co do skupiny patří a co ne. Také našly tři hromádky - smíchaná zvířátka, ovoce, hmyz, které rozdělovaly do příslušné skupiny.

Rozverný "Vítr" v podobě paní učitelky pak na plechu s moukou zkoušel zapisovat různé vlnky, čáry, klikyháky, a tím se dozvěděl o grafomotorice a schopnosti napodobit předkreslené motivy.

Dominantou Potštejna je samozřejmě hrad, proto nesměl chybět ani u zápisu. Děti na tabuli dokreslovaly hradby, napojovaly nedokreslené věže a rozpůlené sluníčko, mrak, strom, květiny.

V druhé komnatě sídlil "Děd Vševěd" - paní učitelka. Děd měl připravené obrázky s pohádkami: "Tři prasátka", "O Budulínkovi" a o "Šípkové Růžence". Obrázky byly promíchané a úkolem dětí bylo pojmenovat pohádku, určit její dějovou posloupnost a kousek pohádky podle obrázku "přečíst".

Pomocníkem Děda Vševěda pak byl rytíř, kterému děti předvedly svojí pohybovou zdatnost prolézáním " strachového pytle " a přelézáním hradeb. A nakonec se přišly s dětmi rozloučit princezny. U jedné určovaly pořadí různě barevných střevíčků a té druhé pomohly zavázat střevíček.

Po návštěvě obou pohádkových komnat se děti vrátily zpátky ke královně Kateřině I., kde si vybraly dárečky (pro kluky meč – bublifuk, pro děvčata korunka) a také něco sladkého. V průběhu loučení služtička – paní učitelka – zalaminovala Putovní list každému na památku.

Zážitek dětí byl nepopsatelný, tvářičky byly rozesmáté, oči svítily jako lampičky a všechny si odnášely domů pocit jedinečnosti ze zvládnutí všech úkolů.

10. 4. 2019 - Cesta ke stromu

Dubnovou cestu ke stromu jsme pojali jako jarní procházku. Děti měly za úkol pozorovat přírodu, poslouchat zpěv ptáčků nebo si přivonět k nějaké jarní kytičce. „Náš strom“ už měl na větvích pupeny a chystal se kvést. Snad se květů dočkáme již při květnové procházce. Společně jsme stromu zazpívali jarní písničky, řekli jarní básničky a trochu jsme si u něj pohráli.

12. 4. 2019 - Rytmy sběrného dvora

Velmi nápaditý a krásně zpracovaný hudební program pro děti. Děti si vyzkoušely hru na netradiční nástroje, jako jsou bubny ze sudů, chrastítka nebo hrnce. Zazpívaly si známé písničky a samy se k nim doprovodily. Také se vyzkoušely hru na různé části těla. Procvičily si rytmus, dynamiku, zpěv, počítání apod. Dětem i paním učitelkám se program velmi líbil.

24. 4. 2019 - Hnědý den - Den Země

Tento den jsme se všichni ve školce sešli v hnědém oblečení, děti si přinesly hnědé předměty. Naše povídání, hraní a vzdělávání se týkalo hlavně naší krásné planety Země. Říkaly jsme si co všechno kolem nás je hnědé. Děti ráno obtiskávaly zeměkouli, dotvářely vesmír. Povídaly jsme si o tom jak se o naši planetu starat – děti se podle barev kontejnerů učily třídit odpad. Na procházce jsme po Potštejně hledaly barevné kontejnery a ukázaly jsme si kde je sběrný dvůr. Ani paní kuchařky na nás nezapomněly a uvařily nám hnědá jídla (čočku, perník atd.) 

25. 4. 2019 - „Povídejme si, děti ..“ (Divadlo Vamberk)

V letošním školním roce jsme naposledy navštívili divadlo ve Vamberku. Tam na nás čekali tři minimuzikály na motivy pohádek Josefa Čapka (Jak si pejsek roztrhl kaťata, O pyšné noční košilce a Jak vařili dort). Nápadité představení plné pohádek a písniček, které si děti za tak krátkou dobu lehce zapamatovaly, takže si mohly zazpívat společně s herci. Dokonce se mohly spolupodílet na vytváření jedné z pohádek, protože pomáhaly zdobit noční košilku. Dětem i paním učitelkám se divadlo velmi líbilo.

26.4. 2019 – Malá technická univerzita (Berušky)

 Projektové dopoledne - zpracování odpadů 

Lektorka – Mgr.Libuše Rolečková, Vysoké Mýto

Dne 26.dubna 2019 se v naší škole konalo projektové dopoledne zaměřené na problematiku zpracování odpadů. Projektového dne se zúčastnili naši předškoláci společně s prvňáčky.

Paní lektorka zahájila svoji přednášku výkladem, který se týkal třídění odpadu, druhů a barev kontejnerů a především důležitosti a významu třídění. Dané téma nebylo pro děti nové, následoval rozhovor a děti vyprávěly o svých zkušenostech z této oblasti.

Následně byly děti obeznámeny s pojmem recyklace a zahrály si tematickou pohybovou hru.

Zajímavé bylo vyprávění o skládkách, jejich zakládání, fungování i jejich ukončení.

K tomu měla paní lektorka k dispozici malý rozkládací model skládky, který děti velmi zaujal.

Ze stavebnice Lega si děti mohly postavit vlastní městečko s barevnými kontejnery, skládkou a silnicí.

Další část programu se konal venku před budovou školy, kde děti za asistence paní lektorky vyráběly vlastní papír z recyklovaného materiálu. Tak mohly samy vyzkoušet, jak ze starého vzniká nové.

Dopoledne se všem velmi líbilo. Přednáška spojená s dalšími aktivitami přispěla k utváření pozitivního, odpovědného a tvořivého vztahu k životnímu prostředí.

30.4. 2019 - Čarodějnický rej

Děti již od rána chodily do školky převlečené za čarodějnice a čaroděje. Některé děti měly ze začátku trochu strach, protože nevěděly, co je čeká. Na děti byly ve školce připravené různé čarodějnické úkoly nebo aktivity. Společně jsme si také zazpívali čarodějnickou písničku „Pět ježibab“ a naučili se básničku o zlé čarodějnici. Nakonec, jako správné čarodějnice, jsme si uvařili lektvar z rozemletých dračích zubů (jedlá soda), mravenčí krve (potravinářské barvivo) a netopýří žluče (ocet). Poté jsme si šli na Bělisko trochu zalítat na košťatech okolo připravené hranice.